”Suomen olympiajoukkueen kumppanuus tarjoaa erottautumistekijän kaupan hyllyllä” 

Eri valmistajien ja tuoteryhmien tuotteet näkyvät harvoin saman myyntitelineen alla. Tänä kesänä poikkeuksen tekee Kultainen kombo -kampanja, joka yhdistää Estrellan sipsit ja Crispin, Sinebrychoffin alkoholittoman oluen. Brändiyhteistyön poikkeuksellinen huomioarvo rakentuu Suomen Olympiajoukkueen kumppanuuden kautta.  

Kun Sinebrychoffin ja Olympiajoukkueen yhteistyö käynnistyi Pekingin kisoista vuonna 2022, Crisp-brändin päällikkö Ida Gustafsson alkoi pohtia, voisiko olympiajoukkueen sponsorikumppanuutta hyödyntää yhdessä jonkun toisen brändin kanssa.   

– Crispin markkinoinnissa olemme pyrkineet etsimään uudenlaisia käyttötilanteita perinteisen olutympäristön ulkopuolelta. Kun Estrellasta tuli Olympiajoukkueen kumppani syksyllä 2023, huomasimme pian, että meidän tuotteemme sopivat hyvin yhteen ja täydentävät toisiaan. Aloimme pohtia, voisimmeko tehdä markkinointia yhdessä, Gustafsson kertoo. 

Myös Estrellan markkinointipäällikkö Outi Ahto näkee Estrellan ja Crispin brändeissä paljon yhtäläisyyksiä. 

– Meidän kohderyhmämme ja tuotteiden käyttötilanteet ovat hyvin samankaltaisia. Keskusteluissa Idan kanssa löysimme yhtäläisyyttä myös kaupallisissa tavoitteissamme: kummallekin brändille on tärkeää löytää myymälöistä riittävästi lattiapintaa niin, että tuotteet löydetään helposti. Kisa kaupan esittelypinnoista käy kuumana. Kun kaksi kiinnostavaa brändiä liittyi yhteen, se vahvisti meitä ja yhteistä kumppanuuttamme olympiateeman alla, Ahto sanoo.  

Yhteistyössä hyödynnettiin molempien vahvuuksia

Kummassakaan yrityksessä ei ollut aiempaa kokemusta vastaavasta yhteistyöstä, joten Ahto ja Gustafsson saivat toteuttaa luovuuttaan ja ratkaista monia käytännön asioita. Kultainen kombo -kampanjan luova ratkaisu syntyi Sinebrychoffin mainostoimistossa. 

– Olimme juuri vaihtaneet luovaa toimistoa ja tästä tuli heidän ensimmäinen projektinsa meille. Meillä on paljon kokemusta isojen brändikampanjoiden toteutuksesta, joten se tuntui luontevalta valinnalta ja sopi myös Estrellalle, Gustafsson toteaa. 

– Estrella puolestaan on tehnyt paljon kuluttaja-aktivointeja. Heiltä tuli paljon arvokasta näkökulmaa kampanjaan sisältyvän muistipelin suunnitteluun ja toteutukseen. Pääsimme hyödyntämään molempien brändien vahvuuksia. 

Sponsorointi näkyy isosti kaupan eri kanavissa

Kaksikon piti myydä kampanja kaupan ketjuille ja saada kenttäorganisaatio uskomaan toteutukseen.  

– Puhuimme kaupoille siitä, miten kisakatsomo kerää lähipiirin ja ystävät yhteen ja miten meidän tuotteet istuvat siihen. Olimme molemmat saman olympiaurheilun sateenvarjon alla sen kulutushetken osalta ja kauppa innostui siitä. Pääsimme kokeilemaan luovasti sellaista, mitä ei ole kaupoissa ennen nähty, Ahto kertoo.  

Jotta Kultainen kombo -kampanja saatiin sopimaan monien erikokoisten myymälöiden tiloihin, tiimit päätyivät kehittämään viisi erilaista kokoonpanoa. Kampanja on näkynyt K-ryhmän myymälöissä jo kesäkuun alusta. Heinäkuussa kampanja näkyy myös S-ryhmän ja Tokmannin myymälöissä.  

Ahto ja Gustafsson ovat iloisia kampanjan saamasta laajasta näkyvyydestä. 

– Jo nyt voi sanoa, että huomioarvot ovat olleet todella korkeat. Parhaassa tapauksessa olemme saaneet paikan kassojen tai impulssituotteiden läheisyyteen. Tällaisista sijoitteluista olemme erityisen iloisia, kaksikko kiittelee. 

– Kampanjan kaupalliset tulokset selviävät vasta myöhemmin. Odotukset ovat korkealla, sillä olemme pystyneet hyödyntämään ajankohtaisen, kuluttajia kiinnostavan olympiateeman ja saamaan kampanjan näyttävästi esille. Kaupan valikoimat kasvavat koko ajan ja isojenkin brändien voi olla vaikea erottua. Olympiajoukkueen kumppanuus tuo lisäarvoa ja erottaa meidät kilpailijoista. Myyntitulosten lisäksi odotamme kampanjan kasvattavan brändiarvoamme ja tunnettuuttamme, Ahto ja Gustafsson tiivistävät. 

Olympiakomitean asiakkuuspäällikkö Karri Koivu pitää kampanjaa poikkeuksellisena toteutuksena. 

– Olympiabrändin alla tapahtuvassa yhteistyössä on voimaa. Olympiajoukkue kiinnostaa tutkitusti suomalaisia ja kerää ihmiset kisakatsomoihin nauttimaan yhdessä urheilun ilosta. Olemme valtavan iloisia, että voimme auttaa myös kumppaneitamme hyödyntämään olympialaisten poikkeuksellista huomioarvoa yhdessä. Näyttävästi ja laajasti jalkautunut Kultainen kombo-kampanja edistää lisäksi fanikulttuuria tuomalla Suomen olympiajoukkueen brändin lähemmäksi suomalaisia kotikatsojia. 

Lisätietoja: 

Suomen Olympiakomitea: asiakkuuspäällikkö Karri Koivu, 040 511 7721 
Crisp: Brand Manager Ida Gustafsson, ida.gustafsson@sff.fi  
Estrella: Markkinointipäällikkö Outi Ahto, outi.ahto@estrella.fi 

Suomen Olympiakomitea on valtakunnallinen liikunta- ja urheilujärjestö, joka toimii sen hyväksi, että suomalaiset liikkuisivat enemmän ja menestyisivät huippu-urheilussa. Yhdessä jäsenjärjestöjemme ja kumppaneidemme kanssa rakennamme liikunnasta ja urheilusta elinvoimaa Suomeen. www.olympiakomitea.fi