Suomen olympiajoukkueen asut suunniteltiin kiertotalouden vaatimuksiin

Suomen olympiajoukkueen vaatetuksesta on vuodesta 2017 lähtien vastannut Luhta Sportswear Company. Pariisin olympialaisiin heinäkuussa Suomen joukkueen vaatettaa yrityksen merkeistä teknisiin ja lajikohtaisiin vaatteisiin, kenkiin ja asusteisiin erikoistunut Rukka. Joukkue pukeutuu Rukka-asuihin matkalla, avajaisissa, palkintojenjaossa, edustustilaisuuksissa ja vapaa-ajalla.  Pariisin olympiamalliston kohdalla kunnianhimoisena tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman pitkälle kiertotalouden periaatteisiin vastaava mallisto, josta Suomen joukkue voi olla ylpeä myös juuri Pariisin kisoihin nostetun vastuullisuusteeman mukaisesti.

– Niin tavallisten kuntoilijoiden liikuttaminen kuin kilpaurheilun tukeminen on yrityksemme dna:ssa ja olennainen osa arvopohjaamme, joten yhteistyön jatkuminen on meille arvokas asia, sanoo Luhta Sportswear Companyn toimitusjohtaja Juha Luhtanen.

Niin Suomen olympiakomitealle, Luhta Sportswear Companylle kuin Pariisin kisoille yhteinen arvopohja näkyy myös olympiajoukkueen asuissa. Joukkueelle toimitettavassa mallistossa on huomioitu mahdollisimman pitkälle kestävä kehitys ja kiertotalouden periaatteet. Vaatemallisto sisältää vain tarpeellisia ja monikäyttöisiä tuotteita, materiaalit ovat kierrätettyjä tai uudelleen käytettäviä ja mukana on myös uusia innovatiivisia materiaaleja kuten Pure Waste, Spinnova ja Sorona. Kun olympialaiset ovat ohi, Luhta Sportswear Company sitoutuu ottamaan tuotteet takaisin urheilijan niin halutessa ja vastaa tuotteiden elinkaaren pidentämisestä ja asianmukaisesta jatkokäsittelystä kiertotalouden periaatteet huomioiden.

– Varusteet ovat pieni, mutta tärkeä ja ulospäin näkyvä osa Olympiakomitean hiilijalanjälkeä, sanoo Olympiakomitean erityisasiantuntija Karoliina Ketola.

– Ympäristövastuussa jokainen askel oikeaan suuntaan on merkityksellinen. Meille on tärkeää, että Luhta on kehittänyt olympiamallistoa entistä vastuullisemmaksi ja kiertotalouden periaatteiden mukaiseksi. Erityisen iloisia olemme siitä, että malliston materiaaleissa on mukana suomalaisten innovaatioiden pohjalta kehitettyjä kierrätys- ja kasvipohjaisia kuituja.

– Pariisin kisoissa ympäristöasiat on otettu huomioon aiempaa laajemmin ja kokonaisvaltaisemmin. Joukkueita on ohjeistettu, miten kisojen ympäristökuormaa voi pienentää esimerkiksi ruoka- ja kulkutapavalinnoilla tai välttämällä turhaa muovijätettä. Suomen joukkue voi olla ylpeä siitä, että ympäristövastuu on kehittynyt myös joukkueen edustusasuissa.

– Olympiamalliston suunnittelun lähtökohtana ovat laadukkuus, pitkäikäisyys ja urheilijoiden tarpeidenmukaisuus, kertoo Luhta Sportswear Companyn vastuullisuusjohtaja Annamaria Väli-Klemelä.

Malliston suunnittelussa on huomioitu materiaalien tehokas hyödyntäminen, tuotteen huolto- ja korjausmahdollisuus sekä edelleen kierrättäminen. Ensisijaisesti tuotteet on suunniteltu pysymään mahdollisimman pitkään kierrossa, mutta jatkon kierrätettävyyttä on helpotettu mm. monomateriaalien käytöllä ja elastaanin välttämisellä. Vain yhdestä kuitumateriaalista valmistetuilla monomateriaalituotteilla mahdollistetaan tuotteen 100% hyödyntäminen kierrätyksessä.

– Materiaaliteknologiat ovat kehittyneet. Olemmekin tehneet mallistossa yhteistyötä innovatiivisten materiaalitoimittajien kanssa, kuten Pure Waste (college-huppari, housut ja shortsit) ja Spinnova (t-paita). Pure Waste -materiaali on tehty kehruu- ja leikkuujätteestä, jotka muuten päätyisivät tekstiilijätteeksi. Spinnova-tekstiilikuitu puolestaan valmistetaan puusellusta ilman haitallisia kemikaaleja. Sorona-kuitu on biopohjainen polymeeri, jota on käytetty korvaamaan tekstiilikierrätyksen näkökulmasta haasteellista elastaania, Väli-Klemelä kertoo materiaalivalinnoista.

– Vaatteiden huoltaminen, korjaaminen ja niiden käyttöajan moninkertaistaminen ovat merkittävä keino vähentää tekstiiliteollisuuden päästöjä, ja lisäämmekin joukkueelle toimitettavaan mallistopakettiin mukaan myös hoito-ohjeet sekä ympäristöystävälliset vaatteita säästävät pesuaineet.

– Mallisto on suunniteltu vastaamaan entistä paremmin urheilijoiden tarpeita ja mallistokokoa sekä tuotantomääriä on rajattu. Olemme saaneet Suomen olympiajoukkueen urheilijoilta paljon arvokasta tietoa erilaisiin kisaolosuhteisiin sopivista mallistoista. Vuoden 2021 kesäolympialaiset kisattiin helteisen kuumassa Tokiossa, vuoden 2022 talviolympialaiset kylmässä ja tuulisessa Pekingissä. Nyt on huomioitu nimenomaan Pariisin sääolot heinä-elokuussa. Urheilijoilta saatu palaute on hyödynnetty niin yksittäisten tuotteiden suunnittelussa kuin mallistossa mukana olevien tuotteiden valinnassa. Mukaan on valittu vain tarpeelliset, mahdollisimman monikäyttöiset tuotteet, ja mallisto onkin nyt viidenneksen aiempaa pienempi, Väli-Klemelä jatkaa.

– Otamme myös vastuun olympiamalliston vaatteiden koko elinkaaresta ja autamme pidentämään malliston tuotteiden elinikää. Kun olympialaiset ovat ohi, otamme mallistoon kuuluneet tuotteet takaisin, mikäli urheilija haluaa niistä luopua, ja toimitamme ne edelleen joko hyväntekeväisyyteen tai kierrätyskumppanillemme ammattilaisten asianmukaiseen käsittelyyn.

Lisätietoja:
Suomen Olympiakomitea: asiakkuuspäällikkö Karri Koivu, puh. 040 511 7721
Luhta Sportswear Company: Corporate Communications Tarja Malinen, puh. 040 522 3172

Luhta Sportswear Company

Luhta Sportswear Company on johtava suomalainen pukeutumisalan konserni ja yksi suurimmista urheiluvaateyrityksistä Euroopassa. Konsernin urheilun ja vapaa-ajanpukeutumisen merkit Luhta, Icepeak, Rukka ja Dachstein tunnetaan korkealaatuisista tuotteistaan ja niitä viedään yli 50 maahan. Päämarkkina-alueita ovat kotimaan lisäksi Keski-Eurooppa, Ranska, Hollanti ja Italia.

Rukka-nimen tuntee lähes jokainen suomalainen. Hiihto, lenkkeily, laskettelu, moottoripyöräily, veneily tai golf – brändi on tuttu monen eri lajin harrastajalle. Yhteistä on tekninen suorituskyky ja toiminnallisuus lajissa, johon vaate on suunniteltu. Urheiluvaatteen valmistus on taitolaji siinä missä eri urheilulajitkin. Rukka-merkki vaatteessa merkitsee korkeaa laatua ja toimivuutta lajissa, johon asu on suunniteltu. Rukka-tuotteita kehittävät tuotekehityksen ammattilaiset, käytännössä niitä testaavat eri lajien aktiiviharrastajat ja ammattilaiset.

Lisää sisältöä tähän juttuun liittyvistä aiheista