Suomen suurin työyhteisöille suunnattu juoksutapahtuma järjestettiin 17.5.2024 jo 14. kerran. Suomen Olympiakomitean järjestämään tapahtumaan osallistui 360 joukkuetta ja noin 3600 osallistujaa. Osallistujamäärä kasvoi viime vuoteen verrattuna.
Uuden nimikumppanin myötä tapahtuman nimi muuttui tänä vuonna Edenred Yritysmaratonviestiksi. Suomen johtava työsuhde-etujen tarjoaja Edenred Finland Oy osallistui tapahtumaan omalla juoksujoukkueella sekä esittelyteltalla.
Edenredin työelämäasiantuntija Laura Lahtinen näkee tapahtuman tukevan kahta yritykselle tärkeää arvoa.
– Teemme Edenredillä joka päivä töitä ihmisten hyvinvoinnin parissa. Se on meidän suurin teemamme. Toinen meille tärkeä arvo on vastuullisuus. Yritysmaratonviestissä nämä arvot yhdistyvät erittäin hienolla tavalla. Pidetään yhdessä huolta toisistamme, kohotetaan kuntoa liikkumalla yhdessä, tiimiydytään ja pidetään hauskaa ja kaiken tämän lisäksi autetaan samalla lasten liikkumista.
– Haluamme olla mukana sellaisissa tapahtumissa, joiden taustalla on jokin syvempi merkitys. Siksi lähdimme mukaan myös Yritysmaratonviestin sponsoriksi, Lahtinen kertoo.
Tapahtuman tuotosta tuloutetaan 40 000 euroa lasten liikunnan tukemiseen. Kohteena toimii Lasten Liike, joka on Suomen Olympiakomitean ja koko liikuntayhteisön yhteinen ponnistus lasten ja nuorten liikunnallisen harrastustoiminnan lisäämiseksi.
Kerran mukana, aina mukana?
Tapahtumasta aiemmin tehtyjen osallistujakyselyiden perusteella lähes jokainen vastaaja olisi valmis osallistumaan tapahtumaan uudestaan ja suosittelemaan sitä myös muille.
Luhta Sportswear Companyn Suomen myyntipäällikkö Pasi Luumi oli tapahtumassa mukana toista kertaa ja uskoo, että siitä on tulossa yritykselle jatkuva perinne.
– Viime vuonna olimme mukana kahdella joukkueella ja totesimme, että Yritysmaratonviesti on todella hauska tapahtuma. Tänä vuonna lähdimme ennen kaikkea nauttimaan päivästä ja yhdessäolosta vähän pienemmällä joukkueella. Osa meistä työskentelee Helsingissä ja osa Lahdessa, joten tämä on myös hauska tapa tutustua kollegoihin hieman erilaisessa ympäristössä.
Deloitte osallistui Yritysmaratonviestiin ensimmäistä kertaa – peräti viiden joukkueen voimin. Tapahtuman vetovoima pääsi yllättämään toimitusjohtaja Lari Hintsasen.
– Deloittella on Suomessa 850 työntekijää eli joka 20. lähti mukaan. Suosio yllätti täysin. Kun innostus on näin suurta jo ensimmäisellä kerralla, ennustan, että se vain kasvavaa ensi vuoteen mennessä, Hintsanen sanoo.
– Olympiakomitean yhteistyökumppanina olemme miettineet tosi paljon sitä, miten saisimme ihmiset liikkumaan enemmän. Uskon vahvasti, että sosiaalisella aspektilla on siinä todella suuri merkitys, olipa kyseessä kaveripiiri tai työyhteisö. Tämä on hyvä tapa saada jengi liikkeelle työpaikoilla. Jos vaihtoehtona on tavallinen perusperjantai toimistolla tai etänä, niin onhan tämä ihan toista: kiva liikunnallinen iltapäivä hyvässä seurassa ja upeassa säässä.
Edenred Yritysmaratonviestiä johtava Lauri Ijäs Suomen Olympiakomitealta on erittäin tyytyväinen tapahtuman onnistumiseen.
– Tapahtuma siirtyi täksi vuodeksi uuteen sijaintiin Töölönlahdella, joka tarjosi entistä avaramman alueen tapahtumaosallistujille. Upea sää kohotti tapahtuman tunnelmaa ja osallistujat näyttivät todella nauttivan tapahtumasta ja yhteisöllisesti tunnelmasta. Tästä on hyvä suunnata katseet kohti historian ensimmäistä Edenred Yritysmaratonviestiä Tampereella ja sen jälkeen ensi vuoden tapahtumiin.
Ijäs kiittää kaikkia tapahtumaan osallistuneita joukkueita ja yhteistyökumppaneita sekä toivottaa kaikki lämpimästi tervetulleeksi ensi vuoden Edenred Yritysmaratonviesteihin, jotka järjestetään 16.5. Helsingissä ja 23.5. Tampereella.
Edenred Yritysmaratonviestin ideana on juosta, hölkätä tai kävellä noin maratonin pituinen matka rennosti joukkueviestinä yhdessä työkavereiden tai sidosryhmien kanssa. Yhteen viestijoukkueeseen mahtuu maksimissaan 10 osallistujaa. Yksi kierros Töölönlahden ympäri vastaa noin 2 kilometrin osuutta ja joukkue kiertää reitin yhteensä 19 kertaa. Kukin joukkue voi valita sopiva vauhdin rento-, kunto- tai kilpasarjasta. Kunkin sarjan kolme parasta joukkuetta palkitaan, minkä lisäksi palkinnon saa järjestäjien valitsema joukkue, jolla on paras fiilis- tai joukkueasu.