Oon usein miettinyt, että ilman viestintää yksikään arjen teko tai tapahtuma ei tule esiin. Koska ihan oikeasti, mietipä aamua ilman uutisia tai kahvihetkeä ilman somea. Vaikeaa eikös?
Parhaassa tapauksessa viestintä herättää henkiin sellaiset tapahtumat, jotka muuten jäisivät arjen puurtamisessa pimentoon. Viestijät ovat näin ollen korvaamaton tuki organisaatiolle ja samalla keskeisiä tiedon välittäjiä organisaation ulkopuolelle. Samalla viestijät tukevat ja auttavat organisaation verkostoja. Kullekin kohderyhmälle oleellisella tavalla. Muun muassa näihin juttuihin mäkin työssäni pyrin.
”Onnistunut” viesti ei synny hetkessä
Konkreettinen esimerkki verkostojen viestinnällisestä tukemisesta on keväällä 2024 julkaistu urheiluseurojen viestintäkoulutus. Lajiliittojen ja aluejärjestöjen viestijöiden kanssa yhteistyössä rakentamamme koulutus auttaa ja tukee seurojen viestintää sekä tarjoaa konkreettisia vinkkejä urheiluseurojen arkeen.
Mikäli seuran treeneistä tai kilpailuista ei kerrota, ei kukaan löydä paikalle – oli kyse sitten vanhoista tai uusista harrastajista. Simple as that.
Vaikka seurojen viestintäkoulutus onkin vain yksi esimerkki omalla ”viestijätontillani”, on koulutus monella tapaa hyvä esimerkki siitä, kuinka merkittävässä roolissa viestintä on. Sekä omassa organisaatiossani että muualla. Samalla koulutus on hyvä esimerkki siitä, kuinka keskeisessä roolissa yhteistyö viestinnän tekemisessä on – oli kyse sitten ihan käytännön helpistä tai pikaisesta sparrista.
Onnistunut viestintä vaati paljon suunnittelua, linjauksia ja (yllätys, yllätys) toimivan toteutuksen. Julkaistaanko haluttu aihe videona vai kuvana? Vai mites ois teksti? Entäs missä kanavassa? Niin ja hei, toki pitää huomioida myös se, ettei sama julkaisu toimi kaikissa kanavissa.
Viestintäkanavien ja -keinojen kasvaessa, on viestijän arki siis yhä enemmän täynnä valintoja ja mahdollisuuksia. Toisaalta taas uhkia. On oltava valmiina ja valppaana tunnistamaan vallitsevat trendit sekä hyödyntämään niitä viestiessään parhaalla mahdollisella tavalla.
Jep, tooosi helppo juttu.
Viestintä tuo ihmiset eri ilmiöiden äärelle
Jos siis yritän kuvata viestijän tyypillistä päivää, huomaan ajautuvani kohtalaisen nopeasti umpikujaan. On vaikea kuvata päivän perusraamia, kun todellisuudessa jokainen päivä on erilainen. Toisinaan istun kotitoimistollani kirjoittaen artikkeleita ja tiedotteita, joskus taas juoksen pää kolmantena jalkana Suomen kisajoukkueen matkassa.
Suurin onnistuminen kuitenkin on, kun huomaa jonkin asian tavoittaneen oikeat ihmiset oikeaan aikaan. Oli viesti välitetty sitten toimiston työpöydältä, kotikonttorilta tai jostakin aivan muualta.
Vaikka viestintää puurretaankin usein tiettyjen tekijöiden toimesta, rakentuu sen vaikuttavuus yhdessä. Enhän minäkään huvikseni noina aamuisina kahvihetkinäni uutisia tai TikTokia selaile. Mä haluan nähdä, ymmärtää ja oppia – ja joo, toki joskus ihan vaan skrollailla ja stalkata menemään.
Ja juuri tuohonhan me viestijät tekemisellämme pyrimme: tuomaan ihmiset jonkin teeman ja ilmiön äärelle sekä nappaamaan siitä jotakin mukaansa.
Ja hoks, mikäs ihmeen seurojen viestintäkoulutus? No tämmöinen homma!
Seurojen viestintäkoulutus on rakennettu erityisesti aloitteleville viestijöille. Voit opiskella koulutuksen sisältöjä omassa tahdissasi ja keskittyä juuri niihin osa-alueisiin, jotka näet oman seurasi viestinnän kannalta tärkeimmiksi. Käyhän kurkkaamassa!
”Vuoden paahtajanakin” palkittu Aliisa tuottaa sisältöä paikasta kuin paikasta. Blogeissaan Aliisa kuvaa viestijän arkea – joka kulmasta.
Aliisa Varuhin
Viestinnän asiantuntija
040 500 6205