Ostokäyttäytyminen on ollut rajussa muutoksessa verkkokauppojen synnyn myötä. Koronapandemia vauhditti muutosta entisestään. USA:ssa koetiin koronan alussa 10 vuoden kasvu kolmen kuukauden aikana, myös muualla länsimaissa raportoidaan jatkuvaa verkkokaupan ja digitaalisen myynnin kasvua. Mobiilimaksaminen yleistyy kovaa vauhtia, maksutavat pirstaloituvat ja uusia syntyy lisää.
Kuluttajat ja urheiluseurojen jäsenet elävät digitalisoituneessa maailmassa, missä arkipäivää on selailla verkkokauppojen tarjontaa ja tehdä ostoksia valitsemallaan maksutavalla ajasta ja paikasta riippumatta. Digitaalisen maailman helppous ja nopeus ovat keskiössä. Jos aloitettu ostoprosessi keskeytyy ennen maksua, kuluttaja saattaa perääntyä ja jättää ostoksensa tekemättä ja lähteä muualle.
Palveleeko seurasi jäseniään monipuolisin maksutavoin?
Oli kyse sitten turnauksen buffetin kahvimaksusta tai seuran ilmoittautumis-, kausi- tai jäsenmaksusta, haluaa jäsen hoitaa asiansa niin kätevästi kuin mahdollista. Kuvattu nopeatempoinen ostokäyttäytyminen edellyttää seuratoiminnassa muutosta. Nykyajan seuran tulee miettiä maksutapojensa tarjontaan: voiko sinun seurasi kausimaksun hoitaa mobiilimaksulla, pystyykö turnauksen buffetissa maksamaan 2,5 eur kahvin maksukortilla entä leirimaksu, voiko sen maksaa ennakkoon verkkopankissa tai Mobile Paylla tapahtumaan ilmoittautumisen yhteydessä?
Jotta seura pystyy ratkaisemaan nopean maksamisen ja jäsenten vaatimien maksutapojen tarjoamaa tulee seuran jäsen asettaa toiminnan keskiöön ja pohtia, mitkä digitaaliset ratkaisut olisivat parhaita tässä ajan hetkessä juuri meidän jäsenille?
Kun euro jatkaa matkaansa seuralle nopeasti ja reaaliajassa…
Kun seuran jäsen maksaa, tavalla tai toisella seuralle, niin kyseinen euro päätyy lopulta seuran pankkitilille. Nykyajan seura on pohtinut pitkälle, kuinka tuo euro saadaan kotiin mahdollisimman pienillä välillisillä, kustannuksilla, mahdollisimman nopeasti ja samalla seuraten tuota euroa reaaliajassa.
Tämä on mahdollista vain, jos seura asettaa taloudelleen mittareita, seuraa niitä ja hyödyntää nykyaikaisia digitaalisia taloushallinnon järjestelmiä sekä tarjoaa maksajalle monipuolisia maksutapoja.
Toiminnallisesti tehokkain malli edellyttää siirtymisen yhden pankkitilin malliin, jossa kaikki seuran tulot kiertävät yhden pankkitilin kautta seuran yhteiselle tilille. Jokaisesta joukkueesta tai toiminnan osasta luodaan oma kustannuspaikkansa sähköiseen taloushallinnon järjestelmään ja kustannuspaikan saldo on aina tiedossa. Taloushallinnon integraatioilla euro kiertää nopeasti ja näppärästi suoraan oikealle kustannuspaikalle – automaattisesti ilman manuaalista työtä seuran hyödyntämässä digipalvelussa kuten Suomisportissa.
Läpinäkyvyys, hyvähallinto ja reaaliaikaisuus toteutuvat. Ehkä joku uusi vapaaehtoinenkin suostuu ottamaan seuran taloushallinnon hoitaakseen, kun digityövälineet ovat samanlaiset kun muualla arjessa tai päivätyössä.
Seuran sähköinen taloushallinto digiajassa -webinaari 4.4.2023 klo 17-18
Katso tilaisuuden videotallenna ja lataa webinaariesitys tästä.
Lue lisää Seuratoiminnan menestystekijät muutoksessa -webinaarisarjasta tästä.
Lisää sisältöä tähän juttuun liittyvistä aiheista
Kirjoittaja Carita Riutta
Oletko miettinyt, miten euro liikkuu sinun seurassasi? Muun muassa tätä ja muita seura-arkea vauhdittavia digitaalisia ratkaisuja blogiteksteissään pohtii Suomisporti asiakkuuspäällikkö Carita.
Carita Riutta
asiakkuuspäällikkö, suomisport
045 267 1985